zondag 18 juni 2017

IK KAN AL HEEL WAT IN DE KIKKERKLAS !

Eendje kan de wijde wereld in , want ze kan al heel wat !
Kleine beer, kan ook al heel wat , maar wat kunnen wij al zo goed in de kikkerklas?
We kunnen al heel goed tellen, schrijven met de koning, letters herkennen met Zoem, rijmen met de rijmmachine, woordjes maken met de woordenslang, ruzies oplossen en sommigen kunnen ook al veters knopen.
Met een leuk doelied laten we zien wat we allemaal kunnen :

Ik kan het , ik kan het , weet je wat ik kan,
Ik kan het , ik kan het, ik kan er heel wat van.
ja, hinken kan ik op één been,
en springen met een zucht
en buigen door de knieën heen en
zwaaien in de lucht !

ja, tellen kan ik één tot tien en spreken met mijn mond
heeft iemand mij ook goed gezien, want ik draai met mijn kont

Het zwemmen kan ik uiterst goed, ik doe toch zo mijn best
Ook leren kan ik als het moet , nog beter dan de rest.

De kleuters kunnen in de speelwerkplekken aan het werk :

- Tellen met Breintje, de beer
- Letters zoeken met Pompom
- veters knopen met een stappenplan
- Contractwerk rond cijfers en letters

Pompom kan ook al heel wat ! Hij neemt ons mee op zoektocht naar heel veel letters en cijfers.
Alle kleuters kregen een letter en op de speelplaats , in de wandelgangen en op de straat werd er
heel hard near letters en cijfers gezocht. Onze wereld zit vol met cijfers en letters !
Alle pamfletten, borden, poster met letters werden bekeken en de kleuters leerden de verschillende bedoelingen dan letters en cijfers kennen.
We knutselden een poppenkast Pompom, speelden met letters en cijfers in de speelwerkplekken en speelden een kipsel met letters en cijfers.

Op onze zwemdag hadden we deze keer nog de tijd om de koning van 'Ik pen' te ontmoeten.
De koning kan ook heel wat ! En kan alle letters al schrijven met zijn kikekrsprongetjes, krullen, lussen,
kronkels. We oefenden de schrijfpatronen op allerlei plekjes in de klas o.a. schrijfhoek met schrijfplankjes, schrijfbord, zandbak en in ons contractwerk zitten er ook nog schrijfoefeningen.

Zoem houdt heel veel van lettertjes. We ontmoeten Zoem en leren Opa Brom kennen. Opa Brom houdt ook van letters en heeft een letterwinkeltje. We beluisterden het verhaal en maakten zelf letters met stroken papier. We speelden een letterspel met klanken. De winkel werd al snel gevuld met allerlei letters uit papier, pijpenwissers, gebouwde letters met lego. Zo ontstaat er al gauw een nieuwe winkel in onze klas : De Letterwinkel van Opa Brom !

We vierden de verjaardag van Manou !

In alle hoeken werd er gespeeld met letters en cijfers.Er werden letters gemaakt in de blokkenhoek, in het poppenhuis werd er getelefoneerd naar elkaar, werden er naamkaartjes gemaakt voor de tafel,
in de zandbak werd er een letterberg gemaakt vol letters, in de boetseerhoek en knutselhoek werden er letters geboetseerd en met letters en cijfers getekend. Sommigen maakten een mooie letter, cijfer en schrijfpatronentekening, in de computerhoek werd er gretig gespeld en geteld !
Het werd een leerrijke letter- en cijferweek ! Tot volgende week !

Onze cijfer- en letterzoektocht.
We hadden meteen al succes bij het zoeken.
Onze klas is op de eerste verdieping.




Onze deuren hebben allemaal een nummer 



Onze stappenplannen hebben ook cijfers.



Onze namen zijn ook opgebouwd uit letters.



Deze affiche van het toneel heeft ook letters.
De K van Krekel


Ons hinkspel op de speelplaats heeft ook cijfers.








De veiligheidsborden op school hebben ook lettters






Het merk van onze fietsjes bestaat ook uit letters !


Achter het raam komen er ook letters piepen.




Het bordje aan de poort heeft ook letters.







Er staan zelfs letters en cijfers op Jef zijn trui !


Bij onze afspraken van de speelplaats.



Op onze bloembakken. De barcode bestaat ook uit cijfers, net zoals de barcode van de boeken
uit de bibliotheek !





Thor en Toon kunnen de 10 maken !


Op de toiletrolhouder in de WC.


Op onze schoolbus !


Op de nummerplaten zijn ook cijfers en letters te zien.








 Onze school heeft ook een huisnummer !



Op ons pamflet van de school staan ook veel letters en cijfers !



Op verkeersborden staan ook letters en cijfers.




Ons fitnesscentrum





We maken een poppenkastpop - Pompom



We boetseren letters en cijfers.



We maken een uitnodiging voor de kleuterproclamatie.




Onze Pompom 's


Onze laatste zwemles !


















Onze letters voor ons letterwinkeltje.



Welke letter hoort bij welke tekening?


Letters van een woord zoeken !


Spelen met letters en cijfers op de computer.


Krijten op het krijtbord



Letters bouwen met stroken papier



Telspel met Breintje, de beer



We leren veters knopen


Het letterspel van Pompom


Gelukkige verjaardag , Manou !
Het was heerlijke cake !













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.